سپتامبر 19, 2021

رهام چت

چت آنلاین

مقایسه تویوتا یاریس هاچ بک و هیوندای I20 – مجله همراه مکانیک

با ورود به کابین هر دو خودرو اختلاف بسیار زیادی از دیدگاه طراحی نمای داخلی را شاهد خواهیم بود. این ماشین در اندازه تویوتا یاریس/ویتز و با الهام از ظاهر تازه این مدل کوچک تویوتا طراحی شده است. باتری این ماشین برای مدل قدیمی 35 آمپر و برای تویوتا یاریس جدید 45 آمپری است که با ولتاژ 12 ولت در جریان است. تستی که در اینجا انجام شده نیز مؤید این ماجراست و یاریس یکی از کُندترین، پر سر و صداترین و ناراحتترین رانندگیها را در بین خودروهای کوچک همکلاسش دارد و قابلیتهای کاربردیاش نیز در سطح پایینتری قرار میگیرند. مدل های ترکیبی موتور بنزینی 1.5 لیتری سه سیلندر را به یک موتور الکتریکی و یک باتری لیتیوم یونی جفت می کند که از قدرت کافی برای جابجایی خودرو از استراحت تا حدود 40 کیلومتر در ساعت برخوردار است. تویوتا یاریس 2011-2013 از یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی به حجم 1.3 لیتر، نیرویی معادل 87 اسب بخار قدرت و 121 نیوتنمتر گشتاور دریافت و آن را از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک بهسوی چرخهای جلو روانه میکند. قوای محرکه این کراساور کوچک از سیستم هیبرید متشکل از پیشرانه بنزینسوز سه سیلندر 1.5 لیتری به همراه یک موتور برقی تامین میشود.

در حالت درجا موتور خودرو عملکرد خیلی نرمی داشته و صدای چندانی به کابین وارد نمی شود ولی با افزایش دور موتور این وضعیت فرق کرده و به وضوح صدای پیشرانه شنیده می شود. بد نیست بدانید پیشرانه درون سوز نسبت به انواع مشابه تا 40 درصد مصرف بهینهتری دارد. در مواقعی که حسگرها تشخیص دهند شرایط چسبندگی جاده مساعد نیست (همچون سطوح شنی، خیس یا برفی)، سامانه AWD به صورت خودکار وارد مدار میشود. قیمت بنزین Toyota Yaris SX برابر با 27020 دلار به علاوه هزینه های داخل جاده (حدود 29990 دلار رانندگی) و نسخه هیبریدی 2000 دلار به 29020 دلار اضافه می کند به علاوه هزینه های داخل جاده (حدود 31.990 دلار درایو). در زمینه ایمنی یاریس علاوه بر ۷ ایربگ ذکر شده به هشدار حرکت بین خطوط، پیشگیری از برخورد از جلو و چراغ هایی با شعاع نوری زیاد مجهز شده است. موتور این مدل همانند تیپ قبلی خود میباشد اما به امکاناتی مانند رهیاب ماهواره ای، صندلی های جلوی اسپرت، پکیج ایمنی مخصوص تویوتا و چراغ های LED در جلو مجهز است. به گزارش اخبار خودرو ، این دومین فیس لیفتی است که روی یاریس انجام شده و شامل چراغ های جلو، جلوپنجره، سپرهای عقب و جلو و طراحی مجدد چراغ های عقب میباشد که تا روی درب صندوق کشیده شده است.

سامانه ارتباطی سرگرمی یاریس نیز شامل سیستم صوتی با ۶ بلندگو و بلوتوث میباشد که از طریق نمایشگر لمسی ۶٫۱ اینچی قابل دسترسی است. این تغییرات شامل تزئینات کروم چراغهای جلو و غربیلک فرمان چرمی است. تغییرات بیشتری را به خود دیده است؛ جلوپنجرهی مشبک سیاه، رینگهای آلومینیومی ۱۵ اینچی از جملهی این موارد هستند. گیربکس چهار سرعته اتوماتیک قدیمی این زیبای ژاپنی یک گام پایین تر از گیربکس های شش سرعته یا متغیر پیوسته اتوماتیک موجود در برخی رقبایش میباشد و همین موضوع قدرت مانور را از یاریس میگیرد. به واسطه انجام برخی تغییرات دیگر در سیستم تعلیق و از مدار خارج شدن ترمز ضدقفل و سامانه پایداری، این پریوس برای حرکات نمایش در سر پیچها آماده شده است. قیمت تیبا2 در ایران معادل قیمت تویوتا یاریس در خارج! نسل اول تویوتا یاریس در سال ۱۹۹۹ وارد بازار شد و نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۰۶ با ضعیفترین موتور خود یعنی ۱.۳ لیتری توسط شرکت ایرتویا وارد بازار خودروی ایران شد. بر اساس برنامه ریزی ها تویوتا GR یاریس در کارخانه جدید موتوماچی تولید خواهد شد. همه مدل ها دارای تایر یدکی محافظ فضایی هستند. شاید به همین دلیل است که ، برخلاف کاهش قیمت ها و بروز رسانی های اخیر ، فروش سوبارو ایکس وی در جهت دیگری حرکت می کند .

فروش تویوتا در اروپا در سال ۲۰۰۵ از مرز یک میلیون دستگاه در سال گذشت و در سال ۲۰۰۸ درست پیش از بحران اقتصادی در جهان این شرکت به رکود یک میلیون و دویست هزار دستگاه دست یافت. تویوتا می گوید بیش از 100،000 وسیله نقلیه استفاده شده از پیش تصویب شده در سه سال گذشته تحویل داده است. برای واجد شرایط بودن یک ماشین استفاده شده تحت برنامه گواهینامه تویوتا باید کمتر از 10 سال عمر داشته باشد ، کمتر از 160،000 کیلومتر طی کرده و تحت یک بررسی ایمنی 90 نقطه ای قرار داشته باشد. آخرین مدل موجود از تویوتا یاریس در بازار ایران نسخه فیس لیفت شده نسل سوم این ماشین است؛ که با کد XP-150 شناخته می شود. مدل جدید ده سانتیمتر کشیده تر از یاریس فعلی است و تویوتا اعلام کرده که فضای داخلی آن هم بزرگتر شده است. تویوتا همچنین ادعا می کند که چرخ های جلو فقط 120 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر آزاد می کنند. تویوتا اعلام کرده که میزان آلایندگی دیاکسید کربن مدلهای دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک یاریس کراس براساس استاندارد WLTP به ترتیب ارقامی کمتر از 120 و 135 گرم بر کیلومتر خواهد بود. هرچند ابعاد یاریس کراس از تویوتا C-HR کوچکتر شده اما به دلیل برخورداری این مدل از طرحی عامهپسندتر، میتوان احتمال داد که این خودرو بیشتر از C-HR با چهره خاص، مورد استقبال مشتریان قرار گیرد.