ژانویه 25, 2021

رهام چت

چت آنلاین

شرایط قیمت روز خودرو در پایان سال 99 چگونه خواهد شد؟

از اواسط سال 98 تا پاییز 99 بازار خودرو در تب و تابی افزایشی قرار داشت. این مسئبه باعث افزایش قیمت روز خودرو شد. در این بین اکثریت افراد از این افزایش قیمت ناراحت بودند ولی عده دیگری این مسیر را راهی برای سرمایه گذاری می‌دانستند. با ورود به پاییز و به دلالیل متعددی شاهد بودیم که قیمت خودرو تا حدود کمی کاهش یافت و مقداری از حباب قیمتی آن کاسته شد. در این شرایط بسیاری از افراد که به سودای سرمایه گذاری و کسب سود بیشتر، اقدام به خرید خودرو کرده بودند، به عرضه خودرو پرداختند.

در این بین با وجود اینکه شورای رقابت مجوز افزایش قیمت 25 درصدی قیمت خودرو را به خودرو سازان داد؛ اما هنوز اقدامی برای افزایش قیمت خودروها نکرده‌اند. رفتار سرمایه گذاران این بازار، خودروسازان و بسیاری دلالیل دیگر موجب شد که افراد آن را آغازی بر کاهش قیمت خودرو بدانند. اما باید درنظر داشت که کاهش قیمت همیشه نمی‌تواند موضوع خوب و امیدوار کننده‌ای باشد. این مسئله می‌تواند بازار را به خوابی عمیق فرور ببرد. در این نوشتار به این موضوع می‌پردازیم که در سه ماه باقی مانده از سال 99 در روند قیمت روز خودرو چه اتفاقی خواهد افتاد.

 قیمت گذاری خودرو بر عهده کیست؟

یکی از نهادهایی که در تعیین قیمت روز خودرو تاثیر گذار است، شورای رقابت است. این شورا که از سال 91 کار خود را آغاز نموده، وظیفه تعیین قیمت و نظارت بر آنها را بر عهده دارد. اما آنچه که طی این چند سال مشاده کردیم، این است که تنها نهاد تعیین کننده قیمت شورای رقابت نیست. ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت از مصرف کننده نیز در زمان‌هایی در این تعیین و نظارت قیمت دخیل بودند.

در شرح وظایف شورای رقابت آمده است که تنها می‌تواند خودروهای با قیمت زیر 45 میلیون تومان را مورد نظارت خود قرار دهد. اما به واقع و در حال حاضر خودرو با این قیمت در ایران وجود ندارد. به همین دلیل خودروسازان خود را در بازار خودرو متضرر می‌دانستند. در نتیجه اعتراض کردند و موفق به کسب مجوز  افزایش 25 درصدی قیمت خودرو در هر سه ماه از سوی شورای رقابت شدند.

آیا مجوز 25 درصدی شورای رقابت در زمان مانده از سال 99 اجرا می‌شود؟

شورای رقابت وظیفه دارد که شرایط مصرف کنندگان و تولید کنندگان خودرو را درنظر داشته باشد. اما گویی که بسیاری از منتقدین اعتقاد داشتند که شورای رقابت به نفع خودروسازان رفتار نمی‌کند و بدون توجه به شرایط خودروسازان قیمت‌ها را تعیین می‌کند. در این شرایط افزایش 25 درصدی قیمت خودرو تایید شد و باعث شد که تا حدودی موج انتقاد خودروسازان کمتر شود. اما روی دیگر سکه مردم هستند که آنها نیز اعتراض کردند و در نتیجه این مصوبه تا به حال اجرایی نشده است. به همین دلیل آنچه که می‌بینیم نشان می‌دهد که شرایط بازار پذیرای اجرای افزایش 25 درصدی قیمت خودرو برای روزهای باقی مانده از سال 99 نیست.

قیمت گذاری خودرو در زمستان 99 چگونه پیش می‌رود؟

روش جدیدی تعیین قیمت از نظر شورای رقابت این است که قیمت روز خودرو بر اساس تورم بخشی پیش برود. به این معنا که فقط نرخ تورم داخلی و رشد ارزی بر روی افزایش یا کاهش قیمت خودروها موثر باشند. در این راستا خودروسازان ابتدای هر دوره سه ماهه تقاضای افزایش قیمت خودرو را به شورای رقابت اعلام می‌کنند و این نهاد بر اساس تورم بخشی تقاضا را بررسی می‌کند. در این بررسی علاوه بر نرخ تورم سالیانه، عواملی همچون قیمت فولاد و شیشه نیز در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که قیمت این محصولات و دیگر مواد اولیه مورد استفاده در ساخت خودرو افزایش داشته باشد قیمت خودرو نیز افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت با کاهش این قیمت‌ها، قیمت خودرو هم کاهش می‌یابد.

ابتدای سال 99 تا انتهای تابستان آن با افزایش یکباره و تهاجمی قیمت خودرو مواجه بودیم. این مسئله بسیاری از مردم و کارشناسان را مضطرب کرده بود. البته در این بین دلالان و سرمایه گذاران خوشحال از این صعود قیمتی بودند. اما در ادامه آن و با ورود به پاییز افسار قیمت‌ها کشیده شد و بازار به سمت رکود پیش رفت. در این شرایط انتظار خریداران این است که قیمت دوباره کاهش یابد و به همین دلیل اقدام به خرید نمی‌کنند. اما از سویی دیگر بسیاری از فروشندگان منتظر افزایش در قیمت هستند و اقدام به فروش نمی‌کنند. همین مسئله بازار را وارد رکود می‌کند. بازار برای اینکه پویایی داشته باشد باید از حالت رکود خارج شود. در این صورت قیمت‌ها به سمت تعادل حرکت خواهند کرد و خرید و فروش صورت خواهد گرفت.

کلام پایانی

قیمت روز خودرو، طبق گفته کارشناسان و فعالان بازار خودرو، همچنان نیز روند کاهشی دارد. در حال حاضر انتظارات خریداران برای خرید خودرو با قیمت مناسب‌تر بالا رفته و کاهش میزان تقاضای آن‌ها، منجر به کاهش ۲۵ میلیون تومانی قیمت روز انواع خودرو داخلی در بازار شده است. در مورد خودروهای محبوبی مثل پژو 2008 نیز به بیش از 200 میلیون تومان کاهش به نسبت آذرماه دست یافته‌ایم!

روش‌ها و سیاست‌های متفاوتی از وسی شورای رقابت و دولت اتخاذ شده است که قیمت خودرو به شرایط تعادلی بازگردد. شورای رقابت نیز سعی در تعیین قیمت درست دارد؛ اما با انتقاد از سوی خریداران و تولیدکنندگان مواجه است. نمی‌توان به خوبی دریافت که تا پایان سال قیمت خودرو به چه سمتی گرایش پیدا می‌کند. باید منتظر عملکرد مسئولین این حیطه باشیم. زیرا تصمیمات لحظه‌ای نیز می‌تواند بازار را به یکباره به شوکی عجیب وارد نماید.